Rozalindas Franklinas loma ir jauna un citāda lappuse Ineses Kučinskas biogrāfijā. — Henrieta Verhoustinska (“Kultūras Diena” / “51. fotogrāfija” )


Zelta pods

ZP_mazaE.T.A. Hofmanis
LAICĪGA PASAKA PIEAUGUŠAJIEM
Režisors – Jans Villems van den Boss

Stāsts par studentu Anselmu, kurš, zaļo čūskiņu dziesmu savaldzināts, iemīlas daiļajā Serpentīnā, pat nenojaušot, kādas brīnumu un smieklu pilnas pasaules durvis pavērs šīs jūtas… Izrāde, kurā cieši savijusies realitāte un fantāziju pasaule – tikpat spilgti kā viena no izcilākā romantiskās literatūras pārstāvja Hofmaņa pārējos darbos.

Izrāde nominēta 2014./2015. sezonas “Spēlmaņu nakts” balvai 7 nominācijās: “Gada aktrise otrā plāna lomā” (Anete Berķe), “Gada mūzikas autors” (Andris Vilcāns), “Gada debija” (scenogrāfs Māris Kalve), “Gada kostīmu māksliniece” (Ilze Vītoliņa), “Gada gaismu mākslinieks” (Mārtiņš Feldmanis), “Gada video mākslinieks” (Māris Kalve), “Gada kustību mākslinieks” (Inga Raudinga – BALVA)!

„Hofmanis saskatīja lietas, par kurām mēs pat nespējām iedomāties, un aprakstīja tās tā, ka mums atlika vien noticēt”.
/R. Volmans/

Lomās:
Anselms – Rolands Beķeris
Autors / Stāstnieks – Kaspars Kārkliņš
Ābolu sieva, Ragana – Inese Kučinska
Arhivārs Lindhorsts, Salamandrs – Egons Dombrovskis
Veronika – Anete Berķe
Serpentīna, čūska – Everita Pjata
Fransīne, Lilija, čūska – Agnese Jēkabsone vai Ilze Trukšāne
Angelika, čūska – Ilze Jura
Paulmanis – Edgars Ozoliņš
Hērbrands – Armands Kaušelis
Fosfora vokāls, Papagailis, Spoks, Laivinieks – Mārtiņš Kalita
Kaķis, Fosfors, Doktors Ekšteins, Sīkpilsoņa kgs – Pēteris Lapiņš
Lilijas vokāls, Osteru jaunkdze, Sīkpilsoņa kdze – Sigita Jevgļevska
Osteru jaunkdze, Tirgus sieva – Anda Albuže

Epizodēs kokus, puķes, zvērus, bāra apmeklētājus un citus tēlus atveido izrādes dalībnieki!

Scenogrāfs un video mākslinieks– Māris Kalve
Kostīmu māksliniece – Ilze Vītoliņa
Komponists – Andris Vilcāns
Dziesmu teksti un dramatizējums – Andris Akmentiņš
Horeogrāfe – Inga Raudinga
Gaismu mākslinieks – Mārtiņš Feldmanis
Grima māksliniece – Maija Gundare
Režisora asistente – Daiga Livčāne
Muzikālais vadītājs – Normunds Kalniņš
Dramatizējumam izmantots Austras Aumales tulkojums

Pirmizrāde 2015. gada 13. februārī

ATSAUKSMES par izrādi:
Pāršķirstot lapas bilžu grāmatā – Valdas Čakares recenzija žurnālā “Teātra Vēstnesis”
Pulkstenis piemiedz aci – Mārītes Gulbes recenzija portālā Kroders.lv
Zelta pods kustas, mainās, ceļas augšup, slīgst lejup – Latviešu teātra Ābolu ķocis laikrakstā “Kultūras Diena”

Foto – Ziedonis Safronovs

  1. Artūrs says:

    Izrāde par daudz pa garu, nepatika un ļoti garlaicīgs saturs. Aktieru saspēle brīnišķīga.

  2. Laila K.G. says:

    Izrāde man patika.Laikam arī esmu no tiem,kuri naktīs staigā…Vidusmēra prātam izrāde ir kaitinoša,grūti saprotama.Lielisks aktieru darbs,apskaužama plastika.Patika tērpi,dekorācijas un…sirreālisma sajūta.Paldies.

  3. Ruta says:

    Fantastiska pēcgarša, bet izrādes laikā pāris reizes iesnaudos. Pamodos, atkal interesanti. ļoti patiktu maniem mazbērniem, bet, ak vai, izrāde ir pieaugušajiem. Teātra marketingam silti iesaku – veidojiet 2.dubli, uz pusi īsāku un vēl sadalītu ar starpbrīdi priekš bērniem. Bet nepazaudējot nevienu no tehniskajām fiškām. Nopietni, man žēl, ka šajā variantā bērni to neredzēs.

  4. Agnese says:

    Režija – 10 balles (BRAVO!),
    kostīmi – 10 balles (aplausi Ilzei Vītoliņai par unikālo spēju tērpus transformēt! IZCILI !),
    scenogrāfija – 10 balles (pirmo reizi redzēju Liepājas teātrī tik iespaidīgu skatuvi),
    horeogrāfija, aktieru kustības, plastika – 10 balles (I.Raudingas idejas + aktieru plastika=fantastiski!),
    aktierspēle – 10 balles,
    mūzika – 10 balles,
    gaismas – 10 balles,
    Rolands Beķeris galvenajā lomā (BEIDZOT!!!) – 10 balles,
    luga-1 balle.

    Diemžēl, nepietiek ar to, ka lugas autors to uzskata par savu mūža labāko darbu. Jautājums, vai tā uzskata arī skatītāji. Žēl, jo viss pārējais bija PERFEKTI !!!

  5. Brigita says:

    Agnesei

    Ieteiktu Jums un citiem šīs izrādes skatītājiem pirms izrādes izlasīt aprakstu programmiņā un daudz kas kļūs skaidrāks!

    Paldies visam Liepājas teātrim par ieguldīto darbu šīs izrādes tapšanā! Malači!

  6. Anita says:

    Ļoti patika! Malači!

  7. Agnese says:

    Brigitai!

    Izlasīju, arī skaidrs tapa, taču viedokļi katram var būt atšķirīgi, vai ne? Arī par gaumēm taču nestrīdas, vai ne tā? 🙂 Iesaku Brigitai vēlreiz izlasīt manu iepriekšējo komentāru – cildinājumu ir pārpārēm. 🙂

  8. ija says:

    Piekrītu Agneses vērtējumam, varbūt lugai gan liktu vairāk par 1 balli. Nevaru vien beigt sajūsmināties par ārkārtīgi krāšņo un neparasto iestudējumu. Atkal kaut kas pilnīgi jauns. Pēcgarša varena, acu priekšā nemitīgi slīd dažādas izrādes ainas. Paldies visiem izrādes veidotājiem!

  9. aija says:

    Izrāde patika, malači mūsu brīnišķīgie aktieri, nevajadzīgi likās garie monologi. No sirds – paldies!

  10. māra says:

    Līdz šim sevi uzskatīju par tādu vidusmēra cilvēku-šad tad palasu,uz teātri,koncertu aizeju,pasportoju,Latviju apskatu.LailaiI K.G. komentāros taisnība-izrāde kaitinoša un nesaprotama.Tātad esmu dumja!Es pirmo reizi atstāju izrādi starpbrīdī.Piekrītu Agneses teiktajam par visiem 100%.Vēl šodien dusmojos par to lielo ieguldīto darbu bezsatura savārstījumā.Es ar sajūsmu baudīju horeogrāfiju,aktierspēli un visu citu kas bija ap saturu,bet… cik būs skatītāju šim milzu darbam…

  11. Ilga says:

    Luga galīgi garām.Nesaprotu kā ar tādiem darbiem Laukšteins domā uzturēt teātri.
    Aktieru darbs fantastisks,scenogrāfija un kostīmi arī. Malači mūsu aktieri . Visu cieņu galvenā lomas tēlotājam.

  12. Aiga says:

    Hofmanis sajūsmina! Pasaules klases iestudējums tikpat izcilam literārajam darbam! Ne visiem to saprast, protams, ne visi var sajust un sapņot. Es to darīju! BRAVO visai komandai!

  13. bērzpurviete says:

    Komentāri tik pretrunīgi, ka ieintriģēja. Iešu skatīties.

  14. Lana says:

    Sveiki. Vai kāds, lūdzu, var pateikt, cik ilgi (stundās) notiek izrāde?
    jau iepriekš Paldies.

  15. mise says:

    3 stundas.Pie repertuārair arī norādīts izrāžu ilgums.

  16. ilze says:

    Iesākums lēns,īpatnējs, diezgan vienmuļš,,drīz piemigu,bet tad man pēkšņi sapratu,ka neko līdzīgu neesmu redzējusi.Nepārtraukta kustība,krāsas,neredzēti tērpi,skaista mūzika.Vienkārši ļāvos tam visam nedomājot par kādu lielāku jēgu vai nozīmi.Īsta pasaka,kas aizved tevi citādā pasaulē,nereālā,bet ļoti interesantā.Izrāde beidzās,bet man gribējās noskatīties to visu jau otru reizi. Rekomendēju!

  17. Elīna says:

    Liels paldies visiem izrādes veidotājiem un aktieriem!

    Pieļauju, ka skatītājiem, kas retāk apmeklē teātri un vairāk ciena komēdiju žanru, šo izrādi varētu būt pagrūti skatīties. Piekrītu iepriekš rakstītajam, ka jābūt ciešākai saiknei ar teātri, lai izrādi varētu izbaudīt un tā patiktu.
    Man izrāde ļooooti patika, jo tā bija neparasta un ļoti oriģināla. Savā būtībā esmu pasaku cienītāja, tāpēc man izrādes stils jo īpaši patika. Izrāde atstāja iespaidu, kas nepazuda arī nākamajās dienās, kas, manuprāt, ir ļoti svarīgs jebkuras saturiskas izrādes mērķis. Liels paldies režisoram par sirreālās sajūtas uzburšanu un visam izrādes ansamblim par lielisko stāsta iedzīvināšanu!

  18. Ieva says:

    Labdien,

    Vai būs iespējams šo izrādi redzēt kādā no sestdienām?
    Man un draugiem, kas to ļoti vēlas redzēt, nav iespējams uz to tikt, jo dzīvojam Rīgā.
    Darba dienās ir darbs, savukārt svētdien šī izrāde ir ļoti vēlu, lai pēc tās brauktu uz Rīgu.

  19. Līrs says:

    Viss ir ļoti vienkārši-sapņi piepildās, vajag tikai ļoti vēlēties! Ticība, cerība, mīlestība, nedaudz iztēles un drosme-lūk, šie pieturpunkti padara dzīvi par krāsainu pasaku un nekādas grūtības, tintes traipi un stikla pudeles, kur nu vēl raganas, neatturēs no mērķa sasniegšanas. Jo kāds tad katram no mums ir tas mērķis? Laime. Vienam tā būs naudā, citam-baudā, kādam-pieticībā un mierā.
    Uzslavēt var un vajag visus,ir ieguldīts mulzīgs darbs, vienkaršs sižets ir krāšņi apspēlēts un, pavērojot skatītājus,var redzēt smaidus un pārsteigumā ieplēstas acis, kas vien liecina par to, ka pieaugušiem arī vajag pasaku.
    Rolands plastisks. Gandrīz Matrix. Anete un Agnese kā dvīņu māsas-tās emocījas, pārdzīvojumi abām ka copy/paste, tik izcili. Pārējiē kā no grāmatām izkāpuši, pusmaronetes, trūkst tik aukliņas pie rokām. Kaspars ka futuristiskā gaisa kuģa kapteinis.
    Patika arī tas, ka uzreiz nevarēju visus atpazīt, bija jāpadomā.Gaismu spēle ekselenta, kas gan nepārsteidza!
    Jāsaka, burvīgi. Apburoši. Paldies.

  20. Herberts Laukšteins says:

    Labdien, Ieva!
    Tāda iespēja būs nākamajā sezonā.

  21. Marta A. says:

    Visstrīdīgākās atsauksmes, ko esmu dzirdējusi par izrādi. Man tiešām bija ļoti dziļas šaubas, vai apmeklēt izrādi, bet pēc sarunas ar M.Putiku, kas strādā “Rimi Ostmala” kasē, sapratu, ka noteikti to noskatīšos. Jāsaka liels paldies par sarunu viņai, jo izrāde tiešām ir brīnišķīga. Vārdos neaprakstāmas ir fantastiskās dekorācijas, vesels mākslas darbs.
    Lai arī izrādes laikā bija salīdzinoši daudz misēkļu,bija apbrīnojami skatīties, cik profesionāli aktieri ar to tika galā, spēlējot līdzi un neizrādot, ka vispār kaut kas ne tā sanācis. Malači.

    Inese Kučinska savā lomā – pirmoreiz izdzirdot raganas balsi, skudriņas skrēja pār ādu…un tā katru reizi. Lieliski. Paldies.

    Nepiekritīšu tiem, kas saka, ka izrāde ir garlaicīga. Mūsdienās cilvēki ir aizmirsuši, kā tas ir – atpūsties un koncentrēties uz vienu lietu jeb darbību. Visi steidzas, modernās tehnoloģijas ņem virsroku, lielākā daļa ir aizmirsusi, kas ir pasakas un fantāzija, un kā apstāties, lai baudītu mirkļus un visu, ko sniedz pasaule. Man šī izrāde, pats stāsts ļoti patika, man bija interesanti, jo ne brīdi neuzmācās garlaicība, bija kur skatīties, kam pievērst acis. APBRĪNOJAMI.

    Horeogrāfija izcila, aktieri lieliski.

    Lepojos ar Liepājas teātri. Malači.

    Liels paldies.

    P.S. Liels paldies arī tiem, kuri pameta zāli, jo varējām pēc tam sēdēt pašā rindas vidū un priekšā gandrīz neviens netraucēja, sajūtas bija fantastiskas – it kā būtu uz skatuves. Paldies, izsaku dziļu cieņu, ka ļāvāt baudīt izrādi un netraucējāt ar gaušanos, runāšanu un telefonā skatīšanos. Bet man žēl, ka vairs neticat pasakām.

    Paldies vēlreiz!

  22. Sasperjods says:

    Labvakar, LiepT cienitāji!
    Man šī izrāde aizrāva un sajūsmināja ik uz soļa. Ja nu vienīgi pirmās 20min pagāja, kamēr varēju no savas ikdienas racionālās dzīves patrulinātās uztveres iejusties spilgtajos simbolos, pārspīlējumos un neprātā. Dažkārt sevi pieķēru pie domas, ka vairs nespēju saprast savu identitāti. Tik ļoti abstraktais uz skatuves pozitīvi deformēja paša apziņu. Uzslavas visiem, kas centās un pūlējās, lai knapi trešdaļtukšo zāli aizkustinātu. Applausi bija vētrani un neiztika bez Bravo Dombrovskim, Kučinskai un Kalitam. Beķeris arī malacis. Milzīgs paldies visai trupai par izteiksmīgajām kustībām.
    Pal-dies!!!

  23. Ilze E-G says:

    Forma+saturs+izpildījums=IZCILI !!!
    Ļoti talantīgas grupas kopdarbs

  24. ilizane says:

    Paldies par PIEDZĪVOJUMU – visu izrādi nedziestošu smaidu un neatslābstošu interesi. Spoža stilistika

  25. Linda L. says:

    ….. ziniet ko? pēc Atsaldētā un Ifigēnijas vai kā nu tur to sauca, vairs nespēju sevi piespiest noskatīties kaut jel 1 Liepajas teātra izrādi. Godīgi – bija sevis žēl, žēl mana laika, kuru tapu izbrīvējusi ar lielām pūlēm, lai atkal skatītos … neko. Varbūt man vienkārši nepaveicās ar izvēli.
    Izlasot šos komentārus, OBLIGĀTI došos tuvākās paredzētās Laicīgās pasakas pieaugušajiem ar , acīmredzot, bērna dvēseli, virzienā:):):)

  26. Nora says:

    Lieliska izrāde, lieliska aktierspēle, scenogrāfija, horeogrāfija…viss! Koši, spilgti, sirreāli, neaizmirstami!

  27. Ilona says:

    Tas bija lidojums sapnī un īstenībā. Sajutos kā Alise Brīnumzemē. Sen nebiju neko tādu tik fantastisku redzējusi. Šī ir viena no labākajām Liepājas teātra izrādēm un ir pelnījusi Spēlmaņu nakts balvu. Aktieri brīnišķīgi! Visi darbojas kā vienots ansamblis. Man ārkārtīgi patika Anete Berķe. Ļoti talantīga aktrise. Viņai piemīt humora dzirksts. Izcili bija arī Dombrovskis un Kučinska. Visus tik vienkārši nemaz nevarēja atpazīt. Aktierspēle, ‘horeogrāfija, mūzika, scenogrāfija, kostīmi – viss bija izcili. Arī pati luga bija ļoti laba. Varbūt kādus simbolus uzreiz neuztvēru, bet tas nu šeit nebija galvenais. Vienkārši bija jāļaujas sajūtām.
    Iesaku visiem noskatīties. Sākumā, saklausoties daudzās negatīvās atsauksmes, domāju, ka neiešu. Izrādās, ka viss jāredz pašam, lai varētu vērtēt un spriest.
    Paldies Liepājas teātrim!

  28. Ilona says:

    Jā, aizmirsu pateikt. Rolands Beķeris bija ļoti labs!

  29. Laura says:

    Sajūsma! Tas ir pirmais, kas nāk prātā – vakar, noskatoties izrādi, biju sajūsmā par VISU! Jau iepriekš komentāros minēti un uzskaitīti daudz iemeslu, kādēļ izrāde ir LABA un VĒRTS noskatīties, tāpēc es piebildīšu tik vien, bet ne mazsvarīgi, BRĪNIŠĶĪGS DARBS! Paldies visiem, kas piedalījās izrādes tapšanā! Iesaku citiem skatītājiem, pirms doties uz izrādi un tapt ievilktam pilnībā visā, kas tur notiek, izlasīt Hofmaņa pasaku, tas tiešām dos labu efektu. Paklanos!

  30. Jana says:

    Kā lai to pasaka… Es noteikti neiešu izrādi skatīties otrreiz. Un pēc pirmā cēliena savai blakussēdētājai jautāju – kas tas bija?..
    Bet problēma laikam tiešām ir tajā, ka pārmēru cenšos ar prātu uzreiz notiekošo saprast, sistematizēt, salikt pa loģikas plauktiņiem. Te to nevajag. Te vajag nākt ar apziņu, ka tagad es vienkārši baudīšu to, ko man sniegs. Un tad atrodas tik daudz jauku lietu, ka no sajūsmas tirpas skrien.
    Skatījos visu laiku plati smaidīdama (arī tajā sev nesaprotamajā pirmajā cēlienā). Tik asprātīgus skatuves un tērpu risinājumus laikam nekad nebiju redzējusi. Koks, pulkstenis, projekcijas uz tīkla, krāšņās gaismas, kailā ragana, pudeles ar Anselmu un viņa bēdu brāļiem un vēl, un vēl.
    Sākumā mazliet traucēja arī doma par to, ka aktieriem pēc pirmajiem mēģinājumiem noteikti kāju muskuļus rāva krapmjos. Taču līdz pirmā cēlina vidum jau arī pie tā biju pieradusi. 🙂
    Paldies. Ļoti izturēta un krāšņa izrāde. Un Liepājas teātra repertuāra daudzveidība izsauc patiesu cieņu.

  31. Raitis says:

    Paldies par kinematogrāfisko šedevru! Izcila skatuviskās darbības, mūzikas, gaismu un video sintēze. Ļoti rosinoši scenogrāfiskie risinājumi. Ja pēc pirmās pusstundas no visām ākstībām rodas vēlēšanās doties mājup, tad vēlāk audiovizuālās pārvērtības pamazām rada apjausmas par kopējas jēgas iespējamību, un, sākot no otrās daļas, tu topi laimīgs un visa šī brīnuma pārņemts. Neparasti un priecējoši ir vērot aktieru nenogurstoši aizrautīgo rosību. Vēlreiz paldies visai komandai!

  32. Kristīne says:

    Liepājas teātris un tā Zelta Pods bija kolosāls ievads vasarā, pasakā, kas bija tik pilna īstenības kā visas pasaules pasakas. Pērle pie pērles visas izrādes garumā – aktierspēle fantastiska, mūzika, scenogrāfija, ieguldītais darbs, tērpi. Paldies!

  33. Atkarība says:

    Man ļooti patika!
    Žēl tikai, ka zāle bija pustukša tik vērienīgi sagatavotā izrādē.
    Manuprāt iemesls ir mārketingā. Nav svarīgi anotācijas skaidrojumi par mitoloģiskajiem tēliem, ja būtībā iet runa par dzēruma murgiem (kādam pietrūka drosmes to pateikt, bet tauta laikam nesaprot, ja to nosauc par pasaku). Prozā ko tādu var izlasīt Hansa Falladas romānā “ Dzērājs”. Katrs, kam dzīvē ir bijusi darīšana ar kādu alkoholiķi vai narkomānu izrādi skatītos pavisam savādāk, ja saliktu šīs sakarības…

  1. Šim rakstam vēl nav nevienas atsauces.

Lai pievienot komentāru